lvjcdr002 (2006)
cd-r, limited edition of 50
68:54
January 2006
yksi.Fotoperiodismi (27:28)
kaksi.Radiotekniikan Perusteet (21:37)
kolme.Ystävyyskaupunki (19:49)
M&P; = Simo S. ja Mikko V.
Äänitetty Tampereella syksyllä 2004
ja keväällä 2005.
Kansitaiteen teki Heikkisen Saila.
Recorded in Tampere in fall 2004
and spring 2005.
Cover art by Saila Heikkinen.
cd-r, limited edition of 50
68:54
January 2006
yksi.Fotoperiodismi (27:28)
kaksi.Radiotekniikan Perusteet (21:37)
kolme.Ystävyyskaupunki (19:49)
M&P; = Simo S. ja Mikko V.
Äänitetty Tampereella syksyllä 2004
ja keväällä 2005.
Kansitaiteen teki Heikkisen Saila.
Recorded in Tampere in fall 2004
and spring 2005.
Cover art by Saila Heikkinen.
Massive,
improvised journeys through static space
SOLD OUT
*************
Parhaimmillaan
improvisoitu musiikki taltoi vallitsevan tilan, ajan ja ilmapiirin. Äänitettä
ajatellen kuunneltavissa oleva lopputulos riippuu soittajien näkemyksistä,
käytettävistä instrumenteista, äänityslaitteistosta ja vallitsevista
olosuhteista joita ovat tila, aika ja ilmapiiri. Jossain mielessä improvisoitua
musiikkia sisältävä äänite on siis tallenne toisen sisällä.
Toivottavasti
jotain tämäntapaista välittyy myös tämän äänitteen kuulijalle. Kahden
kaveruksen soittamaa musiikaalista äänimaisemaa havainnoidessaan kuulija voi
kenties saada häivähdyksen soitosta kumpuavasta ilosta ja luomisen riemusta
kiirettömissä syksyn ja kevättalven iltapäivissä.
Simo
Saukko maanantaina 19.12.2005
*************
At its best, improvised music captures the present space, time and atmosphere.
As for a recording, the final result for listening depends on the players'
vision, the instruments available, the recording equipment, and the prevailing
circumstances, which are space, time and atmosphere. In same way a recording
including improvised music is therefor a recording inside of another.
Hopefully
something like described here forwards also for the listener of this recording.
As the listener senses the soundscapes played by two buddies, he maybe can get
a slight hint of the delight and joy of creating that derives from playing
music in the hasteless afternoons of fall and early spring.
Simo
Saukko, Monday, December 19th 2005
REVIEWS
"Ensikuunteluilla
kummastuttaa tähän duoon liitetty impro-leima. Mitäs improa se tämmöinen on,
jossa ei edes tapahdu mitään? Majakan ja Perävaunun sähkömusiikki paljastaa
kuitenkin salaisuutensa vasta tarkemmalla kuuntelulla. Levyn kolme
parikymmenminuuttista kappaletta ovat hitaita, minimalistisia ja näennäisesti
muuttumattomia, mutta pinnan alla kuohuu. Muutokset äänen kaaressa tapahtuvat
välillä lähes huomaamatta. Ei kai improvisaation tarvitse aina olla niin
hyperaktiivista?
"Majakan ja Perävaunun esikoislevyn pelastaa ambientin ikävästä maailmasta kaksikon rohkeus äänenkäytössä. Esimerkiksi "Radiotekniikan perusteet" on jopa ilkeän kuuloista, särisevää ja riipivää ja siksi nautinnollista. Pelkkää särinää ei levyllä toki ole. Ehkä parhaiten syväkuuntelussa toimii "Fotoperiodismi", joka on ajoittain jopa jossain määrin melodinen. "Ystävyyskaupunki" keskittyy hitaasti jumittavaan rytmiin.
"Majakka ja Perävaunu kuitenkin vaativat kuulijaltaan ehkä hieman liian paljon. Lähes 70-minuuttisen levyn tarkka kuuntelu palkitsee, mutta palkitseeko lopulta tarpeeksi? Levyn kolme pitkää kappaletta ovat äänimaailmaltaan sekä rakenteeltaan loppujen lopuksi kovasti toistensa kaltaisia ja voipi olla niin, etteivät kovin usein tietään levysoittimeen löydä. Potentiaalia kumminkin on ja juuri tällä hetkellä kuulostaa hienolta, joten uutta putkeen, kiitos." (Ville Moskiitto / Shortcuts to Enlightenment)
"Majakan ja Perävaunun esikoislevyn pelastaa ambientin ikävästä maailmasta kaksikon rohkeus äänenkäytössä. Esimerkiksi "Radiotekniikan perusteet" on jopa ilkeän kuuloista, särisevää ja riipivää ja siksi nautinnollista. Pelkkää särinää ei levyllä toki ole. Ehkä parhaiten syväkuuntelussa toimii "Fotoperiodismi", joka on ajoittain jopa jossain määrin melodinen. "Ystävyyskaupunki" keskittyy hitaasti jumittavaan rytmiin.
"Majakka ja Perävaunu kuitenkin vaativat kuulijaltaan ehkä hieman liian paljon. Lähes 70-minuuttisen levyn tarkka kuuntelu palkitsee, mutta palkitseeko lopulta tarpeeksi? Levyn kolme pitkää kappaletta ovat äänimaailmaltaan sekä rakenteeltaan loppujen lopuksi kovasti toistensa kaltaisia ja voipi olla niin, etteivät kovin usein tietään levysoittimeen löydä. Potentiaalia kumminkin on ja juuri tällä hetkellä kuulostaa hienolta, joten uutta putkeen, kiitos." (Ville Moskiitto / Shortcuts to Enlightenment)
*
"Majakan
ja Perävaunun devyytti on kuvauksensa mukaisesti 'improvisoituja matkoja
staattisen tilan halki'. Surullisen kaunista äänimaisemaa, jossa minimalistisen
elktrotaustan päällä seikkailee pari eri tasoilla olevaa kuviota. Silloin kun
ei liikuta liian tutulla maaperällä - niin kuin käy Fotoperiodismissa,
jonka erottuvin melodia on usein kuin suoraan Pienestä rumpalipojasta
- levy on kerrassaan viehättävä.
"Improvisaatio näkyy rakenteilla leikittelyssä, ei hajanaisuudessa, ja se on tämän tiimin selkeä vahvuus. Erityisesti keskimmäinen raidoista, Radiotekniikan Perusteet, on todella hieno, yhdistäen maalailua ja radionoisemaista pientä säröä. Myös Ystävyyskaupungin junnaava rytmi toimii kivasti. Silti valehtelisin, jos sanoisin etteikö pitkästymisen vaara ole halki levyn koko ajan läsnä. Vaikka kuinka kyseessä onkin hyvätasoinen tavara, ei 20-30-minuuttisia raitoja mitenkään pysty pitämään täysin kiinnostavina näin hienovaraisin menetelmin. Joko yhtyeen täytyisi lisätä palasia mukaan, tai sitten lyhentää yksittäisteostensa pituutta. Tässä muodossa jäädään vain kiinnostaviksi, mutta ei päästä todelliseen vaikuttavuuteen.
"Erittäin lupaava ja usein hyvin kauniskin, mutta ei sen enempää." (Jiituomas / Kuolleen musiikin yhdistys)
"Improvisaatio näkyy rakenteilla leikittelyssä, ei hajanaisuudessa, ja se on tämän tiimin selkeä vahvuus. Erityisesti keskimmäinen raidoista, Radiotekniikan Perusteet, on todella hieno, yhdistäen maalailua ja radionoisemaista pientä säröä. Myös Ystävyyskaupungin junnaava rytmi toimii kivasti. Silti valehtelisin, jos sanoisin etteikö pitkästymisen vaara ole halki levyn koko ajan läsnä. Vaikka kuinka kyseessä onkin hyvätasoinen tavara, ei 20-30-minuuttisia raitoja mitenkään pysty pitämään täysin kiinnostavina näin hienovaraisin menetelmin. Joko yhtyeen täytyisi lisätä palasia mukaan, tai sitten lyhentää yksittäisteostensa pituutta. Tässä muodossa jäädään vain kiinnostaviksi, mutta ei päästä todelliseen vaikuttavuuteen.
"Erittäin lupaava ja usein hyvin kauniskin, mutta ei sen enempää." (Jiituomas / Kuolleen musiikin yhdistys)
*
"––
Also on the Finland tip is the hypnotic flights of fancy by Majakka ja
Perävaunu. Brought to us by the good folks at Luovaja , these massive
improv pieces do a wonderful job of creating an atmosphere for cosmic
excursions. Each of these three sprawling pieces (ranging from 20 minutes to 27
minutes) unfolds slowly, but is always led by a sure hand. This is the work of
someone's creative vision, and this duo pulls it off quite well. This is the
music of the changing seasons, when everything is in bloom, but dying. These
tracks contain the aural depictions of nature's yearly decay. It's the sound of
falling leaves and browning grass, everything and everyone looking for their
place to hibernate for the oncoming winter. With each subsequent listen, you
realize that there's really something special happening here. Really lovely. –
–" (Brad Rose / Foxy Digitalis)
*
"––
Also on the Finland tip is the hypnotic flights of fancy by Majakka ja
Perävaunu. Brought to us by the good folks at Luovaja , these massive
improv pieces do a wonderful job of creating an atmosphere for cosmic
excursions. Each of these three sprawling pieces (ranging from 20 minutes to 27
minutes) unfolds slowly, but is always led by a sure hand. This is the work of
someone's creative vision, and this duo pulls it off quite well. This is the
music of the changing seasons, when everything is in bloom, but dying. These
tracks contain the aural depictions of nature's yearly decay. It's the sound of
falling leaves and browning grass, everything and everyone looking for their
place to hibernate for the oncoming winter. With each subsequent listen, you
realize that there's really something special happening here. Really lovely. –
–" (Brad Rose / Foxy Digitalis)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti